בליקוטי מוהר“ן תורה ט‘ חלק ראשון רבינו אומר: ’כי עיקר החיות מקבלין מהתפילה, כמו שכתוב ’תפלה לא-ל חיי‘. ובשביל זה צריך להתפלל בכל כוחו, כי כשמתפלל בכל כוחו ומכניס כוחו באותיות התפילה, אזי נתחדש כוחו שם, בבחינת ’חדשים לבקרים רבה אמונתך‘ וכו'. כי אמונה היא תפילה, כמו שכתוב ’ויהי ידיו אמונה‘, תרגומו: 'פרישן בצלו‘ – רבינו מקשר את העניין של האמונה עם התפילה, הוא מתחיל את התורה ביסוד מאוד גדול ואומר שעיקר החיות שיש לאדם
בעולם הזה זה כמה שאדם משקיע את הכוחות שלו בתפילה
תהלים, תיקון חצות או….
אחר הדברים שהיום העולם מחפשים זה חיות – מאיפה ממשיכים חיות? רואים שחסר שמחה, חסר חיות חסר כוחות בנפש אז רבינו אומר לנו פה שעיקר החיות זה ע“י התפילה. ר‘ נתן כותב בליקוטי הלכות שגם אם קשה לאדם בתפילה אז עצם העובדה שאדם מתאמץ ומשתדל לכוון בתפילה ומשתדל ללכת להתבודד, להגיד תהלים, להגיד את התפילה בניגונים -עצם ההתאמצות וההשתדלות של האדם בזה, זה בעצמו ממשיך חיות וכוח לאדם. רבינו ממשיך את התורה ואומר: ’ודע, שיש שנים-עשר שבטים, כנגד שנים-עשר מזלות, וכל שבט ושבט יש לו נוסחה מיוחדת ויש לו שער מיוחד לכנס דרך שם תפילתו, וכל שבט מעורר בתפילתו כוח מזלו שבשנים-עשר מזלות, והמזל מאיר למטה ומגדל הצמח ושאר דבריו הצריכים אליו‘ – למעשה מה שרבינו אומר לנו פה זה דברים נסתרים מאוד וזה כל דרכי התורה אבל מה שאנחנו יכולים ללמוד לעניינו באופן כללי זה שאנחנו רואים שאין דרך אחת בתפילה, יש בכלליות 12 דרכים בתפילה, לכן אנחנו רואים שיש אנשים שמוצאים את עצמם יותר בתפילות המסודרות, יש כאלה יותר בתהלים, או בתיקון חצות, התבודדות, ליקוטי תפילות או שירה – רבינו אומר שכל התפילות האלה
קשורות לדרכים של התפילות ולפי מה שאנחנו רואים בעיניים שלנו זה תכונות הנפש
יש כאלה שצריכים קול-רם וצעקות
רואים שלכל אחד יש תכונות שונות והתעוררויות שונות איך להתחבר ולהתקשר עם התפילה, ר‘ נתן אומר שמכאן לומדים שכל אחד צריך לחפש איך הוא יכול להתחבר עם התפילה. כמובן שיש דברים כללים בתפילה כגון שחרית, מנחה וערבית. התבודדות ותיקון הכללי גם הם דברים כלליים, אבל אדם צריך לחפש את הנקודה הפרטית והמיוחדת שלו איך להתחבר עם התפילה, יש כאלה שצריכים להתפלל בקול-רם ובצעקות, יש כאלה שזה יפריע להם והם דווקא צריכים כמה שיותר שקט..
מזל מלשון נוזל
יש כאלה שמתעוררים בתפילה דווקא בבית כנסת ויש כאלה שמתעוררים דווקא בשדה ויש כאלה בקברות צדיקים, לכל אחד יש דרך אחרת שהוא מתעורר בתפילה לפי שורש נשמתו וזה מה שרבינו אומר שהשנים-עשר שבטים זה כנגד המזלות. המילה מזל זה מלשון נוזל, הכוונה נוזל מלמעלה – כתוב בספרים הקדושים שזה הבחינה של ההשפעות הרוחניות שיורדות מלמעלה למטה. רבינו אומר שכנגד השבטים יש מזלות, כוונת הדברים שלכל שבט ושבט בעמ“י היה את דרך ההשפעה הפרטית והמיוחדת שלו איך השפע היה יורד אליו
יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שבזכות מצווה זו ובזכות הפרשת התרומה יתוקן עוון חוה אם כל חי שסבבה מיתתו לאדם הראשון שהוא עיסתו של עולם ובזכות מצווה זו תבטל המוות מן העולם ותמחה דמעה מעל פנים ותשלח ברכה בביתנו אמן כן יהיה רצון. וכן יהי רצון מלפניך שתברך עיסותינו כמו ששלחת בה ברכה בעיסות אימותינו שרה, רבקה, רחל ולאה ויקוים בנו הפסוק "ראשית עריסותיכם תתנו לכהן להניח ברכה אל ביתך" אמן כן יהי רצון.
הריני באה לקיים מצות הפרשת חלה לתקן שורשה במקום עליון לעשות נחת רוח ליוצרנו ולעשות רצון בוראנו.
וִיהִי נֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ, וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ, וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ:
קודם ההפרשה מברכת
בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה , אֱלֹהֵֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו, וְצִוּיָנוּ לְהַפְרִישׁ חַלָּה תְּרוּמָה:
ואחר כך לוקחת חתיכה כל שהיא (ולמנהג האשכנזים חתיכה של 30 גר') ומרימה ביד ימין ואומרת: